Pronájem kopírovacích strojů: Jaké jsou jeho výhody a nevýhody pro firmy?
02.02.2025

V první řadě je třeba říct, že pronájem kancelářského vybavení přináší mnoho výhod – pomáhá optimalizovat náklady, zbavuje vás řady starostí a usnadňuje práci v kanceláři vám, vašim kolegům i zaměstnancům. Tento model je ideální pro firmy, které chtějí minimalizovat počáteční investice a mít flexibilní řešení přizpůsobené svým potřebám.
V tomto článku se podíváme na všechny výhody, ale i na nevýhody pronájmu zařízení pro kancelář. Obojí doporučujeme důkladně zvážit jak majitelům firem, tak manažerům, kteří mají na starosti provoz kanceláře a rádi by nadobro vyřešili otázku, jež se v jazykových obměnách opakuje v kancelářích napříč světem: „Funguje nám dnes kopírka?“
Co je a jak funguje pronájem kopírovacích strojů?
Definice a princip pronájmu
Pronájem kopírovacích strojů je služba, která vám umožní využívat kancelářské kopírovací stroje po určitou dobu za měsíční poplatek, jehož součástí je nejen samotný stroj, ale i servis, údržba a záruka a spotřební materiál.Proč zvolit pronájem kopírovacího stroje?
Jak jsme již zmínili, první a hlavní důvod, proč zvolit pronájem kopírovacích strojů, je finanční dostupnost a možnost výměny stroje. Ruku na srdce, kdo dokáže i po letech strávených v kanceláři vyjmenovat značky nebo modely nějakých kopírek? Vybrat jediné dokonalé zařízení pro váš office se nemusí na první pokus vydařit, čímž vaše společnost zbytečně vyhodí pár tisíc korun ne ven oknem, ale rovnou do skartovačky. Díky pronájmu se nemusíte vázat na jedno zařízení, ale vyzkoušet si i více modelů a postupně najít ten, který si s vaší kanceláří dokonale sedne.Výhody pronájmu kopírovacích strojů
Pokud si jako první výhodu představíte to, že vám kopírka téměř sama nastoupí do práce, nainstaluje se, zaučí váš back office nebo office managera a při první poruše se téměř bez vašeho vědomí i sama opraví, nejste zase tak daleko od reality. Pojďme si však rozebrat jednotlivé výhody bod po bodu.
Finanční úspora vstupních nákladů při pronájmu kopírky
Pronájem kopírovacího stroje může být pro vaši firmu výhodnější než jeho nákup, zejména v případě, že se jedná o mladou firmu či start-up. Místo jednorázové investice na vás bude pravidelně čekat měsíční poplatek, což umožňuje jednodušší a transparentnější plánování rozpočtu. Tímto způsobem si vaše firma uvolní kapitál, který může být investován do jiných oblastí podnikání nebo rozvoje, hlavně v počátku fungování.
Flexibilita a přizpůsobení potřebám
Pokud své podnikání časem plánujete rozrůstat nebo si nejste jisti, co vše od kopírovacího stroje očekáváte anebo který model vám skutečně bude vyhovovat, pronájem vám umožní kdykoliv změnit názor a stroj vyměnit. Snadno tak přizpůsobíte vybavení své kanceláře aktuálním potřebám. Pokud se objem tisku nebo kopírování zvýší, je možné pronajmout výkonnější model. Pokud naopak frekvence využití klesne, lze přejít na levnější variantu či pronájem ukončit.Pronájem nabízí flexibilitu přizpůsobit počet a typ zařízení aktuálním potřebám firmy. To je ideální pro rychle rostoucí podniky nebo sezónní projekty. Pokud firma například zaznamená nárůst zakázek, může si opět snadno pronajmout další nebo výkonnější zařízení, aby pokryla zvýšený objem práce.
Pravidelné technické aktualizace
Technologie se rychle vyvíjejí. Bude-li vám ve firmě stát stará a nepostačující kopírka, nejenže vám to sníží produktivitu, ale bude vás to zbytečně obírat o energii při pokusech něco zkopírovat.
Pronájem poskytuje možnost pravidelné aktualizace na novější a funkční modely, což zajistí větší efektivitu a plynulý provoz ve vaší kanceláři. Moderní kopírovací stroje nabízejí rychlejší tisk, větší kapacitu nebo pokročilé funkce, jako je automatické třídění dokumentů.
Profesionální servis a podpora
Nefunkční kopírka není výmluva, ale běžný fenomén mnoha kanceláří. Nároky na opravu a údržbu jsou v dnešní době často čárou přes rozpočet. A k tomu si připočítejte shánění kompetentních servisních techniků.
Při pronájmu nemusejí firmy řešit opravy či problémy s údržbou, protože tyto služby jsou zahrnuty ve smlouvě o pronájmu. To minimalizuje prostoje a zajišťuje bezproblémový chod kanceláře. Poskytovatel pronájmu v případě poruchy zajistí rychlou náhradu nebo opravu, aby byl provoz co nejdříve obnoven.
V ceně pronájmu máte údržbu a opravy zařízení. To znamená, že firmy nemusejí mít obavy z dodatečných nákladů spojených s poruchami nebo opotřebením stroje, což zjednodušuje provozní procesy.
Přístup k moderní technologii
Technologie se neustále vyvíjejí a pronájmem mají firmy možnost pravidelně aktualizovat své vybavení na nejnovější modely s pokročilými funkcemi, jako jsou rychlejší tisk, lepší kvalita tisku či možnosti skenování a faxování.
Daňové výhody
Náklady na pronájem mohou být často odečitatelné z daní jako provozní náklady. To může snížit celkovou daňovou zátěž firmy a upravit vám účetnictví.
Nevýhody pronájmu kopírovacích strojů
I když má pronájem kopírovacích strojů množství výhod, i u něj, tak jako u všeho, lze najít pár nevýhod. Pojďme se na ně podívat.
Smluvní závazky vám nemusejí vyhovovat
Smlouvy u různých dodavatelů mohou obsahovat závazky a podmínky, které mohou být pro některé firmy v konečném důsledku nevýhodné. Kupříkladu předčasné ukončení smlouvy může být spojeno s vysokými pokutami nebo poplatky. Právě proto je důležité najít spolehlivého pronajímatele a zároveň si dohodnout podmínky, které budou fér pro obě strany.Závislost na konkrétním dodavateli
Co do oprav a údržby jsou firmy při pronájmu závislé na svém dodavateli. A pokud jim neposkytne kvalitní služby, nebo třeba dojde k problémům s dostupností náhradních dílů, může to negativně ovlivnit provoz firmy. S firmou PEKRO ale tyto problémy odpadají. Máme vždy připravené díly na pronajaté stroje a vyškolení technici jsou připraveni adávají přednost pronajatým strojům pod smlouvou.Kdy je pronájem ideálním řešením?
Pronájem kopírovacích strojů či dalšího kancelářského vybavení není univerzálním řešením pro všechny firmy, ale ve většině situací a v aktuálním dynamickém prostředí, kdy se i trhy mění téměř ze dne na den, může být mimořádně přínosný. Sepsali jsme pro vás příklady, na nichž zjistíte, zda je pro vás tento model vhodný.
Flexibilita v délce smlouvy
Zařízení si můžete pronajmout na přesně definované období, a to od několika dní po několik měsíců, bez zbytečných dlouhodobých závazků.
Minimalizace nákladů
Namísto velké investice do nákupu zařízení, které by po skončení projektu zůstalo nevyužité, pokryje firma pouze nutné provozní náklady.
Logistická podpora
Pronájem často zahrnuje dodání zařízení na místo, jeho instalaci a nastavení, což šetří čas i lidské zdroje.Typickým příkladem je firma organizující velkou konferenci, kdy je nutné zajistit tisk materiálů pro stovky účastníků. Pronájem umožňuje splnit tyto požadavky bez nutnosti nakupovat zařízení, které by po akci nebylo dále využito.